Jan Uddén leder nybörjarcirkel för nya fågelskådare!

Fågelkunskap och fågelskådning för nybörjare och äldre
nybegynnare. (i Uddevalla)
Kursen omfattar, att lära känna ett 100-tal av våra vanligaste fåglar i den bohuslänska
naturen. Vi träffas åtta tisdagar inomhus för bildföredrag och fyra exkursioner på helg eller
vardagskväll (från 4 april).
Kursstart: Tisdag 24 januari kl 18.30
Lokal: Studiefrämjandets lokal, Kungsgatan
Kursledare: Jan Uddén
Kostnad: 450:-
Samverkan: Bohusläns ornitologiska förening och Uddevalla Naturskyddsförening
Anmälan: Studiefrämjandet (Mohammad Jawshani , 0522- 33078) senast 20 januari.

Fågelkunskap och fågelskådning för nybörjare och äldre
nybegynnare. (i Ljungskile)
naturen. Vi träffas åtta torsdagar inomhus för bildföredrag och fyra exkursioner på helg eller
vardagskväll (från 4 april).
Kursstart: Torsdag 2 februari kl 18.30
Lokal: Ljungskile Folkhögskola
Kursledare: Jan Uddén
Kostnad: 450:-
Samverkan: Bohusläns ornitologiska förening och Uddevalla Naturskyddsförening
Anmälan: Studiefrämjandet (Mohammad Jawshani , 0522- 33078) senast 30 januari.

Fågelskådningens dag 7 maj
Vi går ”Fågel-Jannes fågelrunda” som börjar i Gustafsbergs park och bokskog, via stranden av
Bodelebukten där vi spanar ut över Byfjorden. Sedan följer vi Bodeleåns virvlande
meanderbågar via forsarna, för att sedan gå grusvägen via Christierninska kyrkogården
tillbaka till Gustafsberg. Vi räknar med att se och höra ca 60 fågelarter. Ta med fika och
kläder efter väder !

Samling: 08.00 vid Gustafsbergs skolhus (P-plats grusparkeringen)
Avslut: ca 13.00
Exursionsledare: Jan Uddén

Studiecirkel om kommunens översiktsplan för Miljö och Natur

Under vintern leder vår egen Ulf Teghammar en studiecirkel om kommunens översiktsplan, med tre kurstillfällen och fin diskussion.

Klädbytardagen

I samband med Sveriges största klädbytardag arrangerar vi årligen en klädbytardag i Bohusläns museum. Detta är ett populärt evenemang som får många besökare och vi har fått in önskemål om att arrangera ytterligare en klädbytardag under året.

Närnaturvandringar

Under våra Närnaturvandringar promenerar vi i naturen samtidigt som vi pratar om natur, miljö och hållbar utveckling. Vi brukar oftast promenera i det vackra landskapet kring och på Mollön, som är en del av naturreservatet Hafstensfjorden.

Café Planet

Café Planet är ett hållbarhetsforum som samarrangeras tillsammans med Studiefrämjandet. Träffarna brukar hållas 3-4 gånger på våren respektive hösten i Bohusläns museum.

Vad vill du göra?

Vill du delta i någon av våra aktiviteter eller vara med och starta upp en helt ny sorts aktivitet? Vår förening blir vad vi gör den till och det finns stora möjligheter för dig som vill jobba aktivt för att skydda naturen och för en hållbar framtid att engagera dig hos oss. Ditt arbete gör skillnad!